سیستم های بو زدایی روغن (بی بو کردن)
نوشته شده توسط : نویسنده

سیستم‌های فرآیند بوی‌زدایی از دماهای پایین‌تر و بخار کمتری برای رفع بو یا اسیدی کردن روغن‌های خوراکی استفاده می‌کنند و آنها را از بو، طعم، رنگ و سایر مواد فرار ناخواسته پاک، ایمن و قابل اطمینان می‌کنند. این فرآیند ضروری چه از بین بردن بوهای نخل، سویا، کلزا یا سایر روغن های خوراکی، به طور قابل توجهی مواد فرار ناخواسته و همچنین تشکیل ایزومرهای گلیسیدیل استرها (GEs) و اسیدهای چرب ترانس (TFA) را کاهش می دهد. کیفیت، ایمنی و عملکرد بهتری دریافت کنید.

بو زدایی چگونه انجام می­شود؟

بوی‌زدایی یک فرآیند تقطیر با بخار برای حذف اسیدهای چرب آزاد و اجزای فرار موجود در روغن خوراکی خام در این مرحله از فرآوری است. این مواد ناخواسته بر روی بو، طعم، رنگ و ثبات محصول نهایی تأثیر منفی می گذارند. برای جدا کردن این مواد از روغن، بخار در فشار بسیار کم، دمای نسبتاً بالا و شرایط خلاء بالا از روغن عبور می کند.

 

بوزدایی روغن

شکل1- فرآیند بی بو کردن روغن

هوازدایی

 

قبل از گرم کردن روغن، هوا باید تحت خلاء (عاری کردن از اکسیژن) حذف شود تا از اکسیداسیون جلوگیری شود و در نتیجه از کیفیت محصول محافظت شود. پس از خروج از هواگیر، روغن در یک مبدل حرارتی ویژه، اکونومایزر، توسط روغن داغ خروجی از ستون بوی‌زدایی، گرم می‌شود. این تضمین می کند که تا حد ممکن گرما از روغن داغ بازیابی می شود. سپس روغن به سمت یک بخاری نهایی می رود و در آنجا با استفاده از بخار فشار بالبه دمای دقیق مورد نیاز برای بو زدایی می رسد.

پیش جداسازی و نگهداری

 

هنگامی که روغن به دمای تعیین شده رسید، در محدوده 220-260 درجه سانتیگراد بسته به روغن فرآوری شده، به بویلر  بو زدایی، جزء اصلی مورد استفاده برای بو زدایی چربی ها و روغن های خوراکی، هدایت می شود. بویلر می تواند از یک بخش سلب و یک بخش نگهداری تشکیل شده باشد. هنگامی که روغن از بخش جداسازی عبور می کند، در معرض ترکیبی از خلاء و بخار قرار می گیرد که مواد فرار - از جمله اسیدهای چرب آزاد (FFAs) - را که فشار بخار بالاتری نسبت به خود روغن دارند، حذف می کند. در صورت وجود، این ناخالصی های فرار بر طعم، بو و پایداری روغن های خوراکی تأثیر می گذارد.

سپس روغن را برای مدت معینی برای عملیات حرارتی – که به عنوان سفید کننده حرارتی شناخته می شود – در یک بخش نگهداری نگهداری می شود که رنگدانه های نامطلوب را حذف کرده و پایداری محصول نهایی را تضمین می کند. مدت زمان نگهداری روغن در بخش نگهداری بستگی به مشخصات محصول مورد نظر دارد.

پس از جداسازی  و جداسازی استرهای گلیسیدیل

 

روغن تحت خلاء به بخش پس از جداسازی تغذیه می شود، جایی که به عنوان یک لایه نازک، در معرض ترکیبی از خلاء و بخار قرار می گیرد که مواد فرار، از جمله ترکیبات تخریب حرارتی ایجاد شده در حین نگهداری در دماهای بالا را حذف می کند. سپس روغن تصفیه شده خنک می شود. در دماهای زیر 200 درجه سانتیگراد، تشکیل استرهای گلیسیدیل (GEs) محدود است و بنابراین بادامک GE بدون تشکیل از روغن کوئنچ سرد شده جدا می شود. یک ستون با طراحی خاص پر از بسته بندی ساختاریافته یا استرهای گلیسیدیل ، به طور موثری GE ها را تا سطوح زیر 0.5 ppm در اندازه با افزایش تماس بین بخار و روغن در شرایط خلاء حذف می کند. با این حال، برای موثر بودن، این روش نیاز به خنک سازی فوری پس از جداسازی GE دارد.

 

ادامه دارد.... 






:: برچسب‌ها: بو زدایی روغن , بی بو کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: